Bezpečný nákup
Zlatobazar.cz pouze zprostředkovává kontakt mezi nakupujícím a prodávajícím a nepřebírá tak žádné záruky za úspěšné dokončení obchodu, stejně tak kvalitu, pravost, dodání, odebrání a zaplacení nabízených věcí. Věříme, že naprostá většina prodejců je seriózních, přesto je důležité, zvláště při nákupu zlatých předmětů, vždy postupovat obezřetně.
1. Ověřte si důvěryhodnost prodejce
Podívejte se na recenze od ostatních uživatelů a zkuste si vyhledat na internetu jméno, e-mail, telefon či bankovní účet prodejce třeba i zde. Pokud je to možné, můžete si také zkusit nejdříve prodejce otestovat nákupem levnějšího předmětu.
2. Zkontrolujte si zboží před nákupem
Ověřte si, jestli je zboží pravé, není poškozené a zdali souhlasí popis. Pravost a ryzost si můžete ověřit například kontrolou puncovní značky (šperky, medaile), váhy, neodymovým magnetem, certifikátem pravosti nebo nejlépe u odborníka na drahé kovy (např. pomocí spektrometru) a v případě drahých kamenů u certifikovaného gemologa v gemologické laboratoři.
3. Nechte si poslat další fotografie předmětu
Vyžádejte si další snímky prodávaného zboží, třeba s puncovní značkou, na váze a s lístečkem, kde bude uvedený text, který si sami určíte (např. váš nick, datum apod.), abyste zjistili, že prodejce zboží skutečně vlastní. Zkusit si můžete vyžádat také video, abyste předmět viděli ze všech stran a v detailech. V dnešní mobilní době by to pro mnohé neměl být problém.
4. Zvolte raději osobní odběr nebo dobírku
Platba předem je nejrizikovější, upřednostněte raději osobní předání z ruky do ruky nebo zaslání na dobírku. Někteří prodejci mohou vyžadovat u dobírky platbu za poštovné předem, aby neriskovali náklady, které by jim vznikly v případě nevyzvednutí balíčku. Pokud s tím souhlasíte, tak v takovém případě poštovné plaťte sami přímo ze svého účtu na účet prodejce, nikam nevyplňujte údaje o své kartě, stačí, když vám prodejce sdělí jeho číslo účtu a domluvenou částku za poštovné.
5. Dobírku spíše na poštu nebo výdejní místo
S dobírkou hradíte až při předání balíčku (hotově, kartou), který si navíc můžete na místě před obsluhou výdejního místa či bezpečnostních kamer rozbalit a zkontrolovat. Navíc chráníte své soukromí, kdy nemusíte nikomu sdělovat adresu bydliště.
6. Nevyplňujte nikam údaje o své kartě
Dávejte si pozor na falešné stránky a to zejména dopravce či banky a nikdy nikam nevyplňujte údaje o své kartě.
7. Neplaťte žádné zálohy předem
Pokud po vás někdo vyžaduje za prodávaný předmět zálohu, zbystřete a zálohu rozhodně neplaťte.
8. U dražších předmětů raději kupní smlouva
Pokud nakupujete zlato ve vyšší hodnotě, je potřeba být ještě více opatrnější. V případě, že vám nevadí poskytnutí osobních údajů druhé straně, není tak od věci sepsat s prodávajícím kupní smlouvu či využít úschovy peněz přes notáře či advokáta nebo nějaké komerční platební úschovy (tzv. escrow), pokud v ní máte vy i prodávající důvěru. Jestli je předmět posílán poštou, dbejte na to, aby prodávající měl zásilku u dopravce dostatečně pojištěnou, zejména, když platíte předem resp. přes úschovu.
9. Setkávejte se na bezpečném (veřejném) místě
Předejte si zboží raději na nějakém bezpečném místě, třeba v kavárně nebo na jiném veřejném prostranství. S sebou si můžete vzít také svědka nebo někoho znalého, který vám poradí a zkontroluje, zdali je zboží v pořádku.
10. Zeptejte se odborníka nebo komunity
Pokud něčemu nerozumíte nebo máte jakékoli pochybnosti, nechte si poradit od odborníka nebo někoho znalého. V případě, že má být obchod uskutečněn osobně a nejste v oboru znalí či máte jakékoli pochybnosti, vezměte si raději fundovanou osobu s sebou. Obrátit se můžete také na naši on-line komunitu zlatobazaráků ve facebookové skupině.
Doporučujeme si také archivovat vzájemnou konverzaci a uložit si (vyscreenovat) konkrétní inzerát, u kterého budete nabízený předmět kupovat, a uživatelský profil prodávajícího. V případě, že by došlo k smazání inzerátu nebo profilu ze strany prodávajícího, a následnému sporu, budete tak mít nadále u sebe uchované atributy inzerátu a prodeje.
Zaznamenali jste potíže? Pokud vám v dobírce nepřišlo zakoupené zboží, ihned informujte PČR a to nejlépe ještě na poště nebo výdejním místě, kde jste balíček přebrali a rozbalili. Při rychlém jednání může ještě PČR zastavit převod platby. V případě, že jste vyplnili údaje o své kartě na falešných stránkách, ihned zablokujte svou kartu a kontaktujte banku.